Відкриті уроки

Вітаміни та мікроелементи, їх вплив на здоров'я.
Мета: розширювати знання учнів про їжу як джерело енергії і росту; ознайомлювати з поживними речовинами та продуктами, у яких вони містяться; вчити дітей вибирати корисні продукти харчування; розвивати увагу, мислення, вміння робити висновки, працювати у группах, тренінг; сприяти вихованню культури харчування.
Обладнання: таблиці, плакати, предметні малюнки, аркуші паперу, кольорові олівці, картки для групової  роботи, зошит із друкованою основою, підручник, стікери.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Емоційне налаштування учнів. 
Здоров'я — основа усього на світі,
Здоровими хочуть бути всі діти.
Для цього потрібно щоденно вмиватись,
Робити зарядку і за погодою вдягатись,
Себе гартувати водою і сонцем
І солодко спати з відкритим віконцем.
І їсти усе, що на стіл подають,
Бо ж страви нам росту і сил додають.

Посміхніться один одному.
Привітайтесь з нашими гостями
Гра «Так чи ні».
Клас готовий працювати? (Так)
Вчасно руку піднімати? (Так)
Вміло в групах працювати? (Так)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Гра «Вільний мікрофон»
— Назвіть деякі ознаки інфекційних хвороб.
— Що потрібно робити, щоб не захворіти на інфекційну хворобу?
— Згадайте, які призначення лікаря ви виконували, коли хворіли.
Учитель. Чи доводилось вам бути голодними?
- Що ви відчували?
- Що ви відчуваєте, коли хочете пити?
Асоціативний кущ «Здоров*я»
- Від чого залежить здоров'я людини?
Молодці діти! Я дуже рада, бо почула від вас усі позитивні відповіді. Я впевнена, що всі завдання ми успішно виконаємо



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Повідомлення теми уроку
-       Сьогодні наш урок присвячений вивченню основ правильного повноцінного харчування  та його впливу на здоров*я людини. Під час уроку ми навчимося вибирати їжу корисну для здоров*я, яка містить вітаміни різних груп.
Гра «Розсипанка»
(Дітям потрібно відновити деформоване словосполучення.)

 


IV. Вивчення нового матеріалу
Теоретична частина
Розповідь учителя
а) Міні- лекція
. Чи може машина або літак зрушити з місця без палива?
Так само і людина. Щоб зростати, бігати, вчитися, працювати, гратися, необхідна енергія (сила).
Звідки вона береться?
Енергія виробляється організмом з їжі. Їжа — джерело енергії. Завдяки їй організм підтримує постійну температуру. їжа потрібна йому і як будівельний матеріал. Згадаємо, як зводиться будинок. Для закладання фундаменту використовується цегла, граніт, цемент, великі залізобетонні блоки. На будівництво стін ідуть бетонні блоки або цегла. Поверхи перекривають великими залізобетонними плитами, вставляють вікна, двері, штукатурять, фарбують. Для будівництва необхідно багато різних матеріалів, деталей.
Наша їжа — теж будівельний матеріал. І вона також неоднакова за своїм складом і значенням для організму.
Який висновок можна зробити?
Щоб бути здоровим, потрібно дотримуватися правил харчування. Давайте їх пригадаємо.
Правила харчування
● Їсти потрібно чотири рази в день.
● Їжу потрібно добре пережовувати.
● Під час їжі не можна відволікатися.
● Не можна переїдати.
 Учитель. Без води людина не може прожити і кількох днів. Добова потреба у воді для дитини 6-7 років сягає приблизно 1,5 л. Спрагу можна вгамувати чистою водою (обов'язково кип'яченою), соком, компотом, узваром. Шкідливі для організму газовані напої. Тому їх вживання краще обмежити.
Для повноцінного функціонування наш організм потребує поживних речовин — білків, жирів і вуглеводів.
Білки — будівельний матеріал для організму. З них утворюються і ростуть нові клітини, завдяки чому людина росте. Білки є у м'ясі, рибі, яйцях, молоці, кефірі, квасолі, горосі.
Жири відновлюють витрати теплової енергії (тепла). Вони йдуть на зігрівання організму. Багаті на жири: масло вершкове, різні олії, сир, сметана.
Вуглеводи — джерело сили та енергії. На вуглеводи багаті такі продукти: мед, цукор, картопля, рис, манка, вівсяні крупи, фрукти, овочі.
Інсценізація «Ми — корисні для людини»
Дійові особи: діти з емблемами, на яких написано: «Вітамін А», «Вітамін В», «Вітамін С», «Вітамін D».
Діти (разом). Добрий день! Впізнали нас?
Ми — вітаміни,
Дуже корисні для людини.
Вітамін А. Я — вітамін А, сприяю росту, допомагаю зберегти нормальний зір. Мене багато у моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі, риб'ячому жирі.
Вітамін В. А я — вітамін В, дуже потрібний для розумової і фізичної праці, поліпшення травлення. Шукайте мене у житньому хлібі, вівсяній та гречаній крупах, у горосі, квасолі, жовтку яєць, печінці, м'ясі.
Вітамін С. А я — вітамін С, запобігаю застуді, поліпшую кровообіг, сприяю росту, лікую цингу. Багата на мене капуста, картопля, помідори, цибуля, щавель, шипшина, хрін, часник, лимони, настій хвої, чорна смородина.
Вітамін D. А я — вітамін D, зміцнюю кістки, запобігаю рахітові. Живу в молоці, печінці, риб'ячому жирі, житньому хлібі.


Діти (разом). Хто дружить із нами буде,
Всі незгоди позабуде.
Виросте міцним, здоровим,
Переможе всі хвороби.
 Учитель. Корисними є і мінеральні речовини (солі). Вони входять до складу кісток, зубів, крові, м'язів та інших органів. Найбільше в організмі кальцію, фосфору, натрію, калію, заліза. Вони містяться у молоці, сирі, яйцях, круп’яних виробах, яблуках та інших харчових продуктах.
Йод і фтор є в морських продуктах і рослинній їжі. Мідь — у вівсяній та гречаній крупах, горіхах.
Вітаміни і мінеральні речовини не діють окремо. Тому й слід вживати таку їжу, яка містить достатню кількість усіх життєдайних вітамінів і мінеральних речовин.
б) Робота за підручником
Відкриваємо підручник ст. 38  уважно читаємо. Читаємо текст підручника уважно і ви мені скажете що ж таке вітаміни і мікроелементи. (читають учні по черзі)
І ряд Відшукає в підручнику в яких продуктах найбільше вітаміну А та вітаміну В.. І чим вони корисні для організму? (Масло, яйце, молоко, морква, петрушка, персик, абрикос. Сприяє росту.) (Горох, капуста, житній хліб, каші, м'ясо, печінка. Сприяє засвоєнню поживних речовин)
ІІ ряд Відшукає в підручнику в яких продуктах найбільше вітаміну С та D. І чим вони корисні для організму?
(Лимон, гранат, цибуля, перець, аґрус, смородина, цибуля, помідор, апельсин, шипшина. Сприяє захисту від застуди, загоюванню)
(Різновиди печінки, м’яса, вершкове масло, жовток, твердий сир та риба, риб’ячий  жир.В невеликій кількості він міститься у селері, авокадо та грибах.
Попереджає розвиток рахіту у дітей. Регулює обмін фосфору та кальцію
)
ІІІ ряд Знайдіть,що відноситься до мікроелементів. В яких продуктах?
(кальцій, фосфор, залізо, натрій, калій та інші)
Представник від ряду зачитує відповіді.
Попрацювали гарно, давайте відпочинемо.
Фізкультхвилинка
Якщо хочеш бути здоровим,
Роби так... (руки вгору).
Якщо хочеш бути здоровим,
Роби так... (руки вниз).
Якщо хочеш бути здоровим,
Усміхнись і будь бадьорим.
Якщо хочеш бути здоровим,
Роби так... (повороти вправо, вліво).
Якщо хочеш бути здоровим,
Дихай так... (вдихають носом, видихають ротом).
Якщо хочеш бути здоровим,
Роби так... (крокують на місці).


Практична частина
а)Робота в парах
Виберіть корисні харчові продукти
о
в
о
ч
і
п
ш
м
е
д
ф
х
с
о
ф
р
у
к
т
и
к
п
л
о
м
б
і
р
м
о
л
о
к
о
з
р
к
т
п
і
ц
а
р
и
б
а
ж
п
д
а
б
мʼ
я
с
о
к









б) Групова робота
- Які овочі та фрукти потрібні для того, щоб приготувати такі страви: борщ, овочевий суп, салат, компот?
Кожна група записує інгредієнти страв. Презентація страви.(Один представник з групи зачитує відповіді)
-       Яку страву люблять у вашій родині?
Повідомлення про традиції харчування
Учитель. У кожній родині — свої традиції харчування. В Україні є багато родин, у яких переважно вживають страви української кухні. У щоденному меню є страви з м'яса, риби, молока, круп, овочів і фруктів, які варять, смажать, тушкують, заквашують, сушать. Вживають також страви національних кухонь: російської — пельмені, щі, пироги; грузинської — шашлики, хачапурі, сулугуні; китайської — локшину, чай, мариновані овочі; італійської — піцу, спагеті тощо. Сучасні сім'ї харчуються або традиційно, або використовують страви кухонь інших народів.
Протягом багатьох років в Україні встановилася певна культура харчування. їжа українців за часом уживання та престижністю поділяється на дві великі групи: щоденну і святкову. За вмістом основного продукту — на борошняну, овочеву, молочну, круп'яну, м'ясну, фруктову та комбіновану.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота в зошитах
-       Обговорення ситуацій
● На обід Оля має борщ із сметаною, салат із свіжої капусти, гречану кашу з котлетою, хліб, компот.
● На обід Світланка має смажену картоплю з кетчупом, солоний огірок, хліб, два тістечка, газований напій.
- Хто з дівчаток харчується правильно?
- Що ви порадите Світланці?


Вправа « Майстерня»
-       Діти, у кожного з вас на парті є стікер. Намалюйте на ньому улюблені ваші овочі та фрукти. Потім наклейте на дошку у « Вітамінний будиночок».
Відгадування загадок
Я – великий і бокастий,
Жовтогрудий і смугастий.
Я чудовий дар осінній,
З гарним та смачним насінням.
Хто їсть кашу цю чудову,
Буде сильним і здоровим. (Гарбуз).

Кожен знає, ця дівиця
На городі – мов цариця.
Коси довгі, кучеряві,
Та ще й платтячко яскраве.
Я смачна і вітамінна,
І не гірше апельсина.
Той, хто мене поважає,
До ста років доживає. (Морква).

Ой, розхвалилася, дивіться!
Ти не схожа на царицю!
Я від тебе красивіший:
Червоніший і товстіший.
Український борщ чудовий
По усіх краях відомий.
У борщі я головний,
Борщ без мене не смачний! (Буряк).

Я – смачний, кругленький,
Маю щічки червоненькі.
До смаку я в кожній страві.
Роблять соки і приправи.
Соус, борщик і салат
Люди з радістю їдять. (Помідор).
Маленьке, кругленьке із горщика впало.
Нема таких ковалів, щоб його скували.
                                      (Яйце.)
Народився із землі,
Зарум’янивсь на вогні,
І з’явився на столі
До борщу тобі й мені. (Хліб)
Наче сонечко, жовтеньке,
А розтане - то м’якеньке.
Молочко у ньому є,
Смак до каші додає. (Масло)
Переплутав ноги, переплутав вуса.
Ліг біля дороги для нашої спокуси.
І тяжко обминути, щоб не скубонути. (Горох)
Не стелюсь я спати долі,
А деруся все угору.
Бо я...(квасоля).
Кругле, соковите,
Сонцем налите.
З гілочки котиться –
У ротик проситься... (яблуко).
VI. Підсумок уроку
 Літературна вікторина «Які  продукти є в казці?», який вітамін знаходиться в даному продукти модна користуватись підказками з дошки
1.Чим пригощала Лисичка свого приятеля Журавля? (каша – вітамін В)
2.Без чого борщ не сядеш їсти? (без хліба – вітамін В)
3.Що так старанно тягли із землі дід, баба, внучка, собака, кіт, мишка? (ріпку – вітамін С
4.Що приготувала Машенька для того, щоб потрапити додому? (пиріжки – вітамін В)
5.Яка улюблена страва Карлсона? (варення – вітамін С)
6. Що полюбляє кіт Матроскін? (молоко – вітамін А)
7. Скажіть, в якій казці всі герої – овочі і фрукти? («Пригоди Цибуліно» - всі вітаміни)
8. Що знесла курочка Ряба? (яйце вітамін А)
9. Що Лисичка скидала з воза? (рибу – мікроелементи (калій, фтор))
Притча  про  крамницю  бажань
 Одній  жінці  приснився  дивний  сон. На  вулиці  незнайомого  міста – крамниця  з  вивіскою: « Тут  здійснюються  всі  ваші  мрії»
Заходить  жінка  до  крамниці,  а  за  прилавком  - сам  Господь  Бог.
Жінка  запитала:
Чи  справді  я  тут  можу  одержати  все,  чого  забажаю ?
Звичайно!
Тоді  я  хочу  здоров’я  собі  і  своїм  близьким,  успішну  карєру, хороших  друзів,  достатку…
Бог  простягнув  жінці  малесеньку  торбинку.
Як,  я  хочу  так  багато,  а  торбинка така маленька ? Невже все це  там  помістилось ?
Хіба  ти  не  знаєш?  Ми  продаємо  лише  насіння,  а  що  з  нього  виросте -  залежить  лише  від  тебе.
На уроках ми даємо вам знання, а як ви їх будете застосовувати залежить від вас.
Вправа «Незавершене речення»
- Сьогодні на уроці я дізнався (-лася)...

- Найцікавішим завданням було...







Людські чесноти. Навчальний проект «Людина має робити добро».
          Мета:
Розширювати знання дітей про людські чесноти; формувати навички культурної поведінки, дружні відносини між людьми; вчити дітей здійснювати моральний вибір на основі загальнолюдських цінностей.
Обладнання:
Підручники, карточки із завданнями  для груп та пар, стікери.

                                                                                                        

Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.
Встали, дітки, всірівненько
Посміхнулисягарненько
Настрій на урок взяли
Й працювати почали..
2.
Побажання успіху на уроці.
4.    - Звернітьувагу на девізнашого уроку:
5.    «Щобробити добро, треба самому ним володіти» Аристотель.
·         «Добрий день» – так просто і так приємночути нам цічарівні слова.
Вправа «Мікрофон»
·         А якіщечарівні слова визнаєте?
·         Чомуввічливі слова називаютьчарівними?
·          
ІІ. Перевіркадомашньогозавдання.
·         Яку людинуназиваютьщедрою?
·         Назвітьантонім до слова жадібність?
·         Якіприслів'я про щедрістьвизнаєте?
·         Прочитатискладенівдомаказки, оповідання про щедрість та жадібність.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
·         Діти, сьогодні ми здійснимо подорож до великої країни Людських чеснот. Спочатку прочитаємо оповідання В. Сухомлинського«Протоптали стежку».
·         Щозробилидіти?
·         Якимивонибули?
Асоціативний кущ «Добро» ( діти наводять асоціації)
·         Отже, на уроці ми поговоримо про те, чому треба творити добро і черезякісправи ми можемо нести його людям.
Бесіда
·         Щоозначає бути доброю людиною?
·         Як вивважаєте, чиважко бути добрим?
·         Щовідбулося б ізсвітом, якби в ньому не стало доброти?



ІV. Вивчення нового матеріалу.
- Що таке людські чесноти? (все позитивне в характері людини, це схильність постійно робити добрі справи)
- Які чесноти ви знаєте?
( доброта, милосердя,щирість, дружелюбність,терпіння, чуйність, милосердя, охайність, бережливість, працьовитість).

1.Вірш «Подвиг Івася».
У автобус на зупинці
Увійшла бабуся,
Івасик швидко підхопився,
Приязно всміхнувся:
-Я постою, не біда…
Сядьте!- мовив басом.
Сам навколо поглядає,
Чине скажуть часом:
--Молодчина наш Івась,
Він культурний, чемний…
Наш Івась у перший клас ходить недаремно!
Та ніхто його чомусь похвалить не хоче.
І тоді він до бабусі нахиливсь, шепоче:
--Ну, здається, вже у вас відпочили ніжки!
Встаньте, сходити вам час….
Я посиджу трішки!
·         Чи сподобався вам вчинок Івася?
·         Чи можна хлопчика назвати скромним? Чому?
·         Як повинна чинити людина, щоб її назвали скромною?
2.Скромність.Скромна людина ніколи не хвалиться своїми добрими вчинками і здійснює їх за внутрішнім бажанням. Вона не вимагає до себе особливого ставлення.
Правила скромності
·         Не будь хвальком! Не вихваляйся своїми успіхами, знаннями, речами.
·         Старайся не виділятися серед товаришів.
·         Допоміг товаришеві чи будь-кому – не підкреслюй цього, ніколи не хвались.
·         Старайся робити добро скромно, непомітно.
Є така людська чеснота як делікатність.
3.Делікатність—це вміння поважати чуже життя і не втручатися не у свої справи.
4.Вихованість.Вихована людина постійно контролює себе, завжди оцінює свої вчинки, адже за поведінкою ми судимо про людину.(Вивішування на дошці людських чеснот з коментуванням)
Продовжитиприслів’я.
Де є добрі люди, там біди…
Добру людинубджола…
Хто людям добра бажає- …
Робиш добро -…, робиш зло -…
Слова для довідок: не кайся, не буде, той і собімає, зла й сподівайся, не кусає.
Так і з маленьких добрих справ виростає велика добра справа.
Гра «ДобріякостіБуратіно»
Прикріплюю на дошкуслово «Буратіно».
Дітимаютьназвативісімдобрихякостей, щопочинаються з кожноїбуквицьогоімені. Наприклад: бережливий, уважний, розумний, радісний, акуратний, терплячий, інтелігентний, наполегливий, охайний. Усіціякостізаписую на дошці.
Гра «Так — ні»
Називаю якість характеру.
Якщо вам цяякістьподобається — плескаєте в долоні, якщоні — тупотіть ногами.
Добрий, веселий, щедрий, злий, дратівливий, люб’язний, активний, уважний, грубий, упертий, правдивий, сміливий.
3.     
4.    Фізкультхвилинка
·         Хто там? Хто там вжестомився?
І на парту похилився?
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультхвилинкурозпочати.
(Пісня «Якщодобрийти». Дітиспівають і виконуютьруховівправи).

Робота за підручником (с.78-80)
(Учнічитають притчу «Добро і Зло», українськународнуказку: «Вовк таКіт»)
Робота в парах(запитання на картках)
·         Чому автор називає Василька не добрим, а хитрим?
·         Причиною чого є зло?
·         Чомувовканіхто не мігзаховати? 
·          
·         - Кого ви можете назватидобротворцем?
·         Діти, В. СухомлинськоготакожназиваютьДобротворцем. Він все своєжиттятворивтільки добро.
·         ДЕСЯТЬ «НЕ МОЖНА» ЗА В. О. СУХОМЛИНСЬКИМ
1. Наодинцііз собою робити все не так, як тиробивби на очах у людей.
2. Лінуватися, бути ледарем, неробою і дармоїдом.
3. Видавати за доблесть і заслугу те, що є твоїмобов’язком.
4. Вимагативідбатьків те, чоготи не заслужив працею.
5. Бути жадібним, корисливим, негостинним.
6. Гребувати простою працеюсвоїхбатьків.
7. Глумитисязістарості.
8. Лицемірити, говорити не те, щодумаєш, відчуваєш.
9. Запобігати перед тим, хтосильнішийза тебе.
10. Давати «порожні» обіцянки, не дотримувати слова.



V. Закріплення нових знань і вмінь.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Гра «Добре — погано»
-Додайте слово: «добре» чи «погано».
- Бути уважним — це...
- Ображатименших — це...
- Допомагатиіншійлюдині — це...
- Даруватиквіти — це...
7.-Дражнититоваришів — це...
8.-Займатися спортом — це...

5.    Розв'язаннямовленнєвих задач.
Робота в парах.(Ситуації на аркушах для кожної пари)
1. Одна дівчинка написала до газети:
«Про мою подругу всіговорять, що вона добра і весела, а про мене ніхтоцього не говорить. Це мене ображає,адже я тежбажаювсім
добра.
·         Щобвипорадилидівчинці?
2. Учень 6 класупобачив, що у першокласника старший хлопецьвідбираєм`яч і б’єйого.
o    Як вчинитиучневі 6 класу?

Читання Правил доброти.
o    (вивішуються на дошку).
1. Допомагайслабким, маленьким, хворим.
2. Не будь жадібним.
3. Прощай іншимпомилки.
4. Ніколи не заздри.
5. Жалійінших, а не себе.

Робота в групах
Вправа «Склади прислів’я»                     
Ласкаве слово –
цілюще повітря.
Ввічливе слово –
й лід розмерзає.
Від теплого слова
що весняний день.
Шабля ранить голову,
слово пам’ятається.
Удар забувається,
як ввічливість.
Ніщо не дається так дешево і ніщо не цінується так дорого,
а слово – душу.

5.     
6.    Гра «Якби я бувчарівником».
o    Чиможнапорівнятидобрийвчинокізчарівним?
Роздаюусімдітям сердечка-стікери, на яких вони записують, що б вони зробили, якбибуличарівниками.(Записують добрі справи)
(Записанеучнічитають та клеють на дошку у намальоване серце)

VІ. Підсумок уроку.
·         Чогонавчилися на уроці?
·         Що вам найбільшезапам’яталося?
Нехай у вашому серці завжди живуть велика любов і доброта, щирість і співчуття,людяність і щедрість.
Добрим бути – зовсімце непросто,
Не залежить доброта відзросту.
Не залежить доброта відвіку,
Добрим треба бути нам довіку.
Доброта з роками не старіє,
Доброта від холоду зігріє,
Якщо доброта, як сонцесвітить,
То радіють і дорослі й діти.


VII. Домашнє завдання
Скласти портрет гарної дівчинки і гарного хлопчика.

Справжня людина – це людина добра мудра, щира і сердечна, яка вміє любити і співчувати, захистити і приголубити, людина з добрим серцем і світлою душею.
Саме про це і говорить Л. Забашта у своємувірші «Людина починається з добра».
– Сказав мудрець:
– Живи, добро звершай!
Та нагород за це невимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізняєвідмавпи і відзвіра.
Хай оживаєістина стара:
Людина починається з добра!

Літературні джерела:   http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-3ec5df9f7fef3
academia.in.ua/content/konspekt-uroku-na-temu-liudski-chesnoty-dobrota
http://xn--e1ajbkehnl.xn--j1amh/konspekt-uroku-lyudina-maye-tvoriti-dobro-ya-u-sviti-3-klas/






























l","sans-serif";mso-fareast-font-family: "Times New Roman";mso-ansi-language:UK;mso-fareast-language:RU'> 


Комментариев нет:

Отправить комментарий